In de winter van 2004 gingen we eens denken waar we dit jaar zouden belanden met onze vakantie. De keuze werd Canada. Ofschoon we wel eens in Canada geweest waren, hadden we nog niks gezien van Vancouver Island. Dus besloten we om daar eens een paar weken een camper te huren, lekker rond te trekken en zien wat we allemaal tegen zouden komen. Het is een eiland voor de kust van Vancouver (Canada) dat groter is dan Nederland.
Op deze pagina van onze campertocht staat ons reisverslag, foto's en zelfs een paar filmpjes die we zelf gemaakt hebben.
Hier kun je direct doorklikken naar de dag die je beter wilt bekijken
Dag 1: Vertrek Schiphol en aankomst Vancouver
Dag 2: De ferry en aankomst Victoria
Dag 3: Sooke en French Beach
Dag 4: Van Sooke naar Cowichan Lake
Dag 5: Bij Cowichan Lake Klik op HOME voor meer reisverhalen
Dag 6: Vissen in Cowichan Lake En om te mailen naar ons.

Dag 7: Chemainus

Dag 8: Nanaimo
Dag 9: Port Alberni
Dag 10: Tofino Hot Springs Cove
Dag 11: Tofnio beren kijken
Dag 12: Van Tofino naar Vancouver
Dag 13: Van Vancouver naar Whistler
Dag 14: Whistler
Dag 15: Terug naar Vancouver en op naar de cruise

Canada opzijnbest.nl

Dag 1, zondag 22 augustus
Op zondag rond de middag vertrok ons Lufthansa vliegtuig naar Frankfurt om daarna door te vliegen naar Vancouver. Iedereen die de keus heeft tussen verschillende maatschappijen raad ik aan om niet met Lufthansa te reizen. Veel te weinig t.v. schermen en veel te veel Duitsers aan boord. We moeten wel toegeven dat we de vliegticket naar Canada aan Lufthansa te danken hadden, omdat we vorig jaar tot 2x toe niet meekonden met het vliegtuig en uiteindelijk met $2.400 aan reischeques thuiskwamen. We vlogen met een grote boog over de noordpool naar Canada bijna midden over Groenland. Hier is een foto met wat ijsbergjes.
Na een uur of 10 vliegen vanuit Frankfurt landen we in Vancouver waar het ongeveer 15.00 uur was, het zou dus een dag worden die door het tijdsverschil 9 uur langer duurde dan een normale dag. Maar als je vakantie begint kan de dag niet lang genoeg duren. We werden vanaf het vliegveld opgehaald door een shuttle van het hotel, altijd handig, even de juiste plek zoeken en instappen maar! In het Sandman Hotel kwamen we er achter dat de vriendelijke meneren van de douane zo vriendelijk waren geweest om onze koffers te doorzoeken. Hanny had een pak waspoeder meegenomen en dat hadden ze kennelijk als heroine gezien. Maar het was niet goed gesloten na afloop dus alle kleren zaten onder de biotex, lekker kleffe bende. 20.00 uur waren we het zat en vielen als een blok in slaap.
Dag 2. maandag 23 augustus
s'Morgens om 2.00 uur waren we klaar wakker, maar na nog een paar uur dommelen wisten we het nog te rekken tot 6.00 uur. Om 6.30 uur zaten we aan de ontbijttafel aan onze eieren en bacon. Die ochtend ontdekten we dat ook de koffer van Gerard onder was gesneeuwd. Dit keer met Brinta (die Hanny met het oog op de lijn had meegenomen). Ook deze koffer werd dus leeggehaald en uitgeklopt.
Om 9,30 uur werden we wederom opgehaald, nu door de maatschappij van de camper. Na uitleg van de camper (we waren er zeer tevreden mee) gingen we om 11.30 uur op weg naar de ferry naar Vancouver Island van Tsawassen naar Swartz bay. Die boottocht duurde bijna 2 uur. Het wachten voor de ferry gebruikte we om de koffers alvast uit te pakken en de camper in te ruimen.
Aan het einde van de dag vonden we een plek net buiten Victoria. Om 18.00 uur met de camper naar Victoria gereden om aan een haven, waar net zo veel watervliegtuigen als boten lagen, te eten. Vis natuurlijk. s'Avonds lekker boven in de camper geslapen en gelukkig niet naar beneden gedonderd.

s'Avonds in Victoria was de haven met de
Parliament Buildings prachtig verlicht.
Dag 3, dinsdag 24 augustus
Wederom vroeg wakker en op weg naar Sooke. Een klein dorpje aan een haven, maar het weer was niet veel, veel buien en als er geen buien waren kwamen er periodes met regen.
s'Avonds een camping gezocht, maar in Sooke was niet veel. 20 KM verderop was een leuke provincial campsite, zonder toezicht, licht, water en douche. Met een camper als de onze hadden we genoeg om 3 dagen zonder water en stroom te leven. Een hele rustige camping waar we eindelijk konden beginnen aan onze boeken.
Dag 4, woensdag 25 augustus
Vroeg vertrokken om via Duncan naar een meer te gaan in het binnenland, Lake Cowichan.
Omdat we aan een meer zaten hebben we een hengel gekocht. Deze kostte met toebehoren ongeveer €40.=, maar er moest ook een vergunning komen. Die kostte ons maar liefst €53,=. Onderweg een prachtige route gereden en lunch genomen bij een stil meertje waar geen hond te zien was. Wederom een dag vol buien, wel vaker een droge periode.
s'Middags voor 3 dagen geboekt op camping Lakeview.
Dag 5, donderdag 26 augustus
Deze dag gingen we s'ochtends eerst vissen aan het meer van de camping, een meer van ongeveer 35 KM lang en op z'n breedst 4 KM. Vol goede moed ging Gerard met zijn visuitrusting en potje met wurmen naar het meer. Helaas was Hanny net gestopt met filmen toen Gerard zijn potje vissenvoer opende........er bleek aspergesoep in te zitten! Dus maar weer terug naar de camper om het potje om te ruilen. Er zou genoeg vis in het meer moeten zitten, maar langs de kant konden we ze niet gevangen dus hebben we s'middags een boot voor de volgende dag gehuurd, het zou toch beter weer worden. Overdag heeft Hanny zelfs nog in het meer gezwommen! s'Avonds eerst wat hout hakken voor het kampvuur. Lekker aan de BBQ en daarna piromaantje spelen (welke jongen houdt daar niet van!).

s'Avonds lekker borrelen.

In het dorp Lake Cowichan
stond nog een oude stoomtrein
met een oud perron, hij
stond er alleen voor de sier.

Dag 6, vrijdag 27 augustus
Lekker vissen was het motto van vandaag, koelbox mee, lunch mee, boekjes, paar biertjes en om 10 de boot ophalen. Leuk bootje, een klein aluminium badkuipje met een buitenboordmoter van 15 PK. Dat is veel te veel voor zo'n klein ding. Ik dus meteen vol gas en de punt vloog vrijwel direct 1 meter omhoog. Rustig aan dus, eerst Hanny ophalen op de camping, daar staat ze klaar met het eten en drinken. Met Hanny voorin zal de punt niet zo vlug omhoog gaan.
Na ongeveer 2 uur lekker in het bootje kregen we een flinke bui, we hadden gelukkig allebei een regenjas bij ons. Daarna hebben we nog rondgeddoberd in Bear Lake, een zijmeertje van Cowichan Lake, een prachtig meertje waar geen wind stond. Alleen een paar huizen zagen we aan de rand van het meertje en hier was het zo stil dat je een speld zou hebben kunnen horen laten vallen. Voor de zoveelste keer zou ik uitwerpen om weer geen beet te hebben hoorde ik een plons, huh was dat? Jawel, m'n draaizwengel (heet dat zo?) van m'n werphengel vloog in het water. Da's lastig je haai binnenhalen. Terug naar het dorp, ik naar de winkel, winkeleigenaar naar het magazijn, hij weer terug, ik blij, Hanny nat van het wachten, had ondertussen toch alvast de broodjes gesmeerd. Uiteindelijk waren we 4 uur verder en gingen opnieuw op vissenjacht. Tot aan het eind van de dag was het geweldig maar niks gevangen. Door de mooie omgeving konden we daar niet echt mee zitten.

Bear Lake

Biertje en Vissen.
Dag 7, zaterdag 28 augustus
En weer was het regenachtig die dag, op naar Nanaimo. Onderweg zouden we door het dorpje Chemainus rijden. Een klein dorpje wat in de vergetelheid was geraakt totdat ze dachten het dorpje op te leuken met allemaal muurschilderingen. Nu is het een tourisme van jewelste, misschien is dit iets voor Roelofarendsveen.
Nanaimo is een havenstad waar alle winkels om 17.30 uur dichtgaan. Er waren geen gezellige restaurants, dus zijn we met een bootje naar een eilandje geweest om bij live muziek te gaan eten. Naast ons zat een gewichtige groep vrijgezelle dames lam te worden, lache!
Hanny met play-
mobiel poppetjes.
Hanny en Gerard bij
een leuk vijvertje.
Links wat leuke
huizen en boven 2
(van de vele)
muurschilderingen
Dag 8, zondag 29 augustus
We waren op weg naar Tofino. Dat was niet te halen in 1 dag, dus besloten het maar heel rustig te doen, iets waar we erg goed in zijn op vakantie. s'Morgens naar een eb strand geweest om krabben te kijken, en daarna richting Port Alberni om onderweg te stoppen bij de hoge bomen van Cathedral cove. Later die dag zochten we een camping aan een rivier, de eigenaar was een gezonde boerin met cup F en erg gastvrij, een echte aanrader. Daar kwam m'n hengel weer van pas, geweldig vissen in een heerlijke omgeving. En als je met het werpen niet goed oplet, zit dus je haak in de bomen, ook leuk. Nog leuker was echter toen ik wederom uitwierp met mijn hengel......plons, wat nu weer!!!.... Het was de bovenste helft van m'n hengel die in het water belande. Gelukkig bleef deze aan mijn draadje hangen, zodat ik hem weer binnen kon halen. Hier hebben we zowaar vissen gevangen. Zelfs ík kan dat dus, goh! Heerlijk stil daar en miljoenen sterren gezien (ik kan er een paar naast zitten).
Cathedral Cove is
een park met erge
hoge bomen, zeer
de moeite waard.
Dag 9, maandag 30 augustus
Vandaag nog 130 KM naar Tofino, hier moet je geweest zijn, dus wij ook. En de komende dagen kwam dat zeker uit, je moet dit echt gezien hebben. De weg erheen was al een groot spektakel op zich, een prachtige route waar je absoluut geen haast moet hebben, da's zonde! In Tofino hebben we 3 nachten aan het strand geboekt bij camping Bella Pacifica of zo. Eerst naar Tofino geweest om te kijken wat er allemaal te beleven valt, en meteen gaan boeken maar. Morgen gaan we al whale watchend naar Hot Springs Cove.
s'Avonds naar een mooie zonsondergang gekeken, de eerste sinds deze vakantie, en het was best de moeite waard.

Schitterde
zonsondergangen
aan de Grote
Oceaan.
Bij eb kon je bij de kust van Tofino zeesterren zien zitten, met honderden zaten ze te wachten tot het weer vloed werd.
Dag 10, dinsdag 31 augustus
Met 2 x 250 PK achter de boot vertrokken we naar Hot Springs Cove, een warm waterbron die als een klein riviertje in zee stroomt. Je kan er lekker badderen en de omgeving is als een plaatje. Op de heenweg kwamen we nog een paar zeehonden, walvissen en veel soorten zeevogels tegen. De wandeling van een half uurtje door een regenwoud is best te doen. Er liepen ook bejaarden mee, maar die hadden het soms wat zwaar. Er was een boardwalk aangelegd om niet door de plassen te hoeven lopen, anders had het nog een smerige wandeling geworden. Bij de Hot Springs hebben we lekker gebadderd tussen de rotsen, een douche genomen van 50 graden en tussendoor geluncht op een rots in onze zwembroek.
Om 15.00 uur vertrokken we weer naar Tofino en onderweg kwamen we nog orka's tegen. Dat geluk hadden wij weer. Bijna thuis zaten ook nog 2 zeearenden in een boom.
s'Avonds diner op het strand met een flesje wijn en gekeken naar wederom een mooie zonsondergang. Bij de tent in het donker nog wat biertjes gedronken bij een kampvuurtje.

Het dierenrijk van
Tofino en de zee.

Hier zie je de foto's
van de tocht naar de
hot Springs Cove.
Een prachtige wandeling door een
echt regenwoud.
Dag 11, woensdag 1 september

Om 9 uur in de ochtend moesten we verzamelen voor alweer een boottocht. Ditmaal zouden we beren gaan zien. Aangezien we niet zo van die avonturiers zijn om de bush bush in te gaan om beren te zoeken en we ze onderweg nooit tegenkwamen moesten we een andere manier zoeken om beren te spotten. Een boot dus, en op weg naar de beren. Beren zijn als het eb is op zoek naar voedsel op de plekken waar bij vloed water gestaan heeft. Daar kijken ze of er nog wat dooie vissen of wat anders eetbaars is als ontbijt.
Naast de Kapitein was een stoel vrij, dus verlegen als Hanny is vroeg ze direct of ze daar mocht zitten. Een eretribuneplaats is er niks bij, ze zag als eerste wat er te zien was. We hebben 5 zwarte beren gezien en om 12.00 uur waren we weer terug in Tofino.

Klik op de filmdingetjes en je krijgt een
filmpje te zien van dat dier.
s'Middags nog geluncht in Tofino boven een haventje waar de vissers terug kwamen van een tocht. De vis werd direct schoongemaakt en meegegeven aan de vissers.
Bij de camper aangekomen hebben we lekker op het strand in het zonnetje gezeten, daarna pannenkoeken gegeten, s'avonds de zon (alweer) onder zien gaan en daarna, je raad het al, een kampvuur gamaakt.
Dag 12, donderdag 2 september
Van Tofino naar Nainamo mochten we wederom genieten van de mooie route. Dit was dezelfde route als de heenweg, maar nu van de andere kant gezien.
Onderweg naar Vancouver sleepte sleepboten grote partijen hout de oceaan op, zo kunnen ze een heel bos in 1 keer meenemen.
In Nainamo zijn we naar een shopping mall geweest, omdat we vonden dat we nog niet zoveel geld hadden uitgegeven. Bovendien werd het weer steeds zonniger en had Hanny een goede zonnebril nodig. s'Avonds een camperplek gevonden op een camping waar 200 campers op een hoopje stonden, het was gelukkig maar voor 1 nacht.
Dag 13, vrijdag 3 september
Vandaag hebben we de camper ingeleverd en ingeruild voor een huurauto. We moesten weer teruggebracht worden naar het vliegveld, maar de shuttels hadden niet zo een haast en het werd 2 uur s'middags eer we op weg konden naar Whistler.
In Whistler was het mooi weer en hebben we lekker een biertje of wat gedronken op een (verwarmd) terras en ook buiten gegeten.
Dag 14, zaterdag 4 september
Na het ontbijt gingen we naar een golfafslagplaats om lekker te meppen tegen de ballen.
We hadden 100 ballen gehuurd en een set clubs. Na een bal of 10 sloegen we de eerste raak, we waren allang blij dat niemand ons kende. Op vakanties gaan we altijd wel golfen, maar dan op een pits and putt. Dat zijn banen van ongeveer 50 tot 80 meter, ver zat voor ons knoeiers. Aan de eigenaar van de baan vroegen we of ze hier ook een pits and putt hadden. In Pemberton was er een baan, ongeveer een half uur rijden.
Dus wij s'middags naar "The Big Sky Golfclub of Pemberton" gereden en er was plek genoeg voor ons saampies. De omgeving van de golfbaan was geweldig, rondom hoge bergen en hier en daar een meertje en een slootje. Leuk al dat water bij die golfbaan, daar dachten we een uur later heel anders over. De eerste hole was 150 meter en na 5 keer had Hanny de bal al in dat veel te kleine gaatje geslagen. Dat kan ik vast wel beter, na 11 slagen kwam ik toch op mijn uitspraak terug. We kregen 5 ballen mee, die lagen na hole 4 al allemaal in het water, dus naar de afslagbaan gegaan en 20 ballen meegenomen (na afloop hielden nog ballen over ook).
Het was geweldig en ik had nog gewonnen ook, mijn dag kon niet meer stuk. Na afloop een biertje gedronken tussen die andere golfballen en daarna terug naar Whistler. s'Avonds gedronken en wat gegeten in de Amsterdam pub.

Dag 15, zondag 5 september
Vroeg op, want om 14.00 uur moest de auto terug zijn in downtown Vancouver. Deze plaats waar de auto ingeleverd kon worden lag dicht bij Canada place (waar de cruise schepen lagen). Vanaf 13.00 uur konden we de boot al op en om 17.00 uur zou hij weg varen.
Maar s'ochtends gingen we eerst naar Suspentions Bridge, een hele grote hangbrug wat veel toeristen trekt, dus ook ons. Het geheel was erg toeristisch en viel een beetje tegen.
s'Middags op tijd bij Canada Place en met de koffers liepen we naar de schepen. Na een welkom van een leuke mevrouw en het ontvangen van een boekje over Alaska liepen we vrolijk verder. Daar stond weer een mevrouw die ons vroeg naar welke boot we moesten, The Seranade of the seas. Huh?, die boot ligt hier niet, maar in de haven 6 KM verderop. Snel in de taxi en toch lachend naar onze boot. Als jullie meer willen zien over onze cruise met een geweldig schip klik dan hier.........
Dit was een geweldige reis met de camper en we komen zeker nog een keer terug naar Canada om nog meer te zien wat we nog niet gezien hebben. Mijn droom is om ooit nog een het Noorderlicht te zien, en dat gaat ooit gebeuren. Ooit...hoop ik...
Suspentions
Bridge
Totempalen bij Suspentions
Treetop Mountain, een tocht door de bomen bij Suspen-
tions Bridge
Kijk ook eens op http://canada.pagina.nl/ voor al u Canada nieuws en reisverslagen.