Begin juni 2004 gingen we een week naar Egypte om even lekker uit te blazen. De dag voor dat we weggingen hadden we ons 12 en een half jarig huwelijk gevierd. Allebei een drukke baan, dus een week niks doen was wel lekker. Eigenlijk zijn we helemaal geen strand mensen, en zeker niet de hitte. Maar Egypte had toch wel iets spannends. En je kon er mooi snorkelen, lekker drijven met je rug in de zon en kijken naar het onderwaterleven.

We waren een week in zo'n "All inclusive hotel" in Sharm-El-Sjeik. Dus een week niet van het park afkomen, boek mee, snorkels mee, onderwatercamera mee en een volle fles factor 30 zonnebrand. De onderwatercamera en 2 goeie snorkelsets hadden we die dag ervoor op ons feest kado gekregen van onze vrienden. Die kwamen erg goed van pas.

De eerste ontmoeting met een Egyptenaar was niet de beste. We liepen naar de bus en vlak voor de bus pakte hij onze koffer af en beval ons in zijn beste Egyptisch om hem een fooi te geven. We waren al gewaarschuwd voor dit soort praktijken dus ik gaf hem vlug een eurodubbeltje en liep gewoon weg.

s'Avonds om 11 uur kwamen we in ons hotelpark aan, de koffers moesten we maar even bij de balie laten staan en we hadden nog tijd om nog wel te eten in het restaurant. Voor we het wisten stonden we in een restaurant vol lekkernijen, borden volgeschept met alleen maar lekkere dingen.

Hieronder staan foto's van het park, het was ongeveer 10 minuten lopen van de poort naar het strand.

Klik op de foto's voor vergrotingen.

Het mooiste van Egypte is de schitterende onderwaterwereld. Als je aan het snorkelen bent waan je je in een gigantisch groot aquarium vol tropische vissen. Vissen met de meest merkwaadige kleuren zie je gewoon onder je voorbij zwemmen. Vanaf het strand was er ongeveer 200 meter koraal en daarna begon het diepe werk. Het koraal kon je alleen met vloed overheen zwemmen, als je met eb er overheen zwom lag je borst open en er kwamen lelijke plekken te voorschijn. Maar er lag een mooie stijger over het koraal met een grote duikplek. Het water was ongeveer 26 graden en de buitentemperatuur ongeveer 40 graden. Eigenlijk veel te heet, maar met een boekje onder een parasol en uitzicht op zee was het wel uit te houden, zeker als er een beetje zeewind was. Het strand van het hotelpark was denk ik 300 meter en er lagen steeds veel boten van andere gebieden voor onze baai om te duiken of te snorkelen.
Dit wil dus zeggen dat we een mooie baai hadden, ze komen niet voor niets. De vissen waren niet bang voor de mensen, eerder nieuwsgierig, dit was makkelijk foto's maken. Ik heb ook foto's gemaakt van het koraal, prachtig van kleur, zeker vlak onder de oppervlakte.

Hieronder wat foto's in en onder water, ze spreken voor zich en als je ze groter wilt bekijken kan je er op klikken.

Ook zijn we nog 2 keer een avond het park af geweest. Een keer s'avonds zijn we naar een park geweest met de naam Fantasia, het park was net buiten Sharm el sjeik. Er waren bioscopen, buikdans shows, een grote historische show, diverse restaurants en overal oude museumstukken, o.a. replica's uit het graf van Toet-anch-amon.

Net buiten het park waren nog allemaal winkels met nepparfums, waterpijpen, vliegende tapijten en nog meer touristische rommel. Het enige nadeel was dat de mensen zo vreselijk opdringerig waren. ALs je ook maar naar de winkel durfde te kijken, liepen er direct 2 man op je af en liepen aan je te plukken en te trekken, kom binnen friend, were do you come from? You are good looking, come see our shop. Helemaal stapelgek werd je ervan. Het waren allemaal best leuke winkels om even te snuffelen, maar je durfde echt niet binnen een straal van 10 meter bij die winkel te lopen.

Het grote voordeel was dat het s'avonds heerlijk warm was, zo'n 28 graden. Een dorpje nabij Sharm hebben we 1 keer bezocht om nog wat anders te zien, maar ook hier al die vreselijk opdringerige mensen. Wel een heel gezellig plaatsje en volgens mij heette dat plaatsje Nama bay. Toch wel de moeite waard, maar ook hier moest je niet te dicht bij de winkels lopen.

Ook de onderstaande foto's kun je groter zien door er op te klikken.

Hiernaast zie je de Nederlanders met wie we het grootste gedeelte van de week optrokken. Rachelle en haar voetballende vriend Frank van Kouwen (FC VVV). En de Familie van Rijswijk met de toekomstige spits van Willem 2.
Het was een lekkere vakantie, hele mooie zee met schitterende vissen. Het eten was ook lekker, alleen jammer dat iedereen, maar dan ook echt iedereen wel een keer lekker een paar dagen aan de diaree was. Hanny was zelfs 2 weken later nog niet helemaal happy.