In het begin van de zomer zijn we naar Ierland op vakantie geweest, dit keer gingen we toch met andere ogen op vakantie. Begin volgend jaar gaan we namelijk verhuizen. Iedereen die ons vraagt "waarom Ierland" zijn mensen die nog nooit in Ierland geweest zijn. Wat moet je nou doen in een land waar het altijd regent?
Als je in land gaat wonen waar het in de zomer warmer is dan in Nederland vind ik het al niks. Boven de 25 graden worden de meesten lusteloos en hebben nergens zin meer in. Daar zul je in Ierland niet zo veel last van hebben. Voordat we op vakantie gingen hadden we wel wat plaatsen in gedachten waar we ons volgend jaar willen gaan vestigen. Die plaatsen waren Westport, Castlebar, Cong of Galway. Maar die plaatsen gezien te hebben was het toch niet wat we er van verwachtte. Westport en Castlebar waren erg toeristisch en Cong was verreweg de mooiste plek om te wonen maar heel klein en afgelegen, dus ook minder kans op werk.
We zijn in onze vakantie ook nog op bezoek geweest bij 2 stellen die in Ierland wonen. Zo konden we de goeie en de minder goeie kanten van het Ierland verhaal horen.
Maar ze waren het er beide over eens dat het een prachtig land was. We zullen wat foto's laten zien om jullie te laten mee genieten.
In Ierland heb je in elk klein dorp een kerk met een oud kerkhof, sommige zijn al vervallen. Er staat dan ook vaak een ruine bij wat ooit een kerk was. Soms heb je nog gebruikte kerkhoven; die worden dan ook prachtig bij gehouden.
Typisch Iers, muzikanten die
echt genieten van het maken van
muziek. Iedereen die kan spelen
mag mee doen. De vrouw achteraan
heeft haar baby meegenomen in
haar buggie. De fles melk stond
op tafel, naast een glas
Guinness.
Ierland is het land bij uitstek om te gaan vissen. De periode dat wij er waren was het warm en dus geen goed visweer. We zijn nog een dag met een gids meegeweest maar zelfs toen vingen we niks. Het vissen alleen is al geweldig, lekker aan een meer of rivier zitten en genieten van de mooie omgeving en de stilte, als je dan niks vangt is dat jammer maar je hebt toch een leuke dag.

Allemaal prachtige plaatsen om lekker te hengelen. Links boven was ik met een worm aan het vissen en ving toen 2 leuke baarsen.
Daar bleef het bij. Volgend jaar heb ik meer tijd (hoop ik) en ga me verdiepen wanneer je de meeste vis vangt, die zien jullie zeker terug op deze site.

In Ierland heerst een mild zeeklimaat, dus niet te warme zomers en niet te koude winters. Dat blijkt wel aan de bloemen en bomen in Ierland, er groeien zelfs palmbomen aan de westkust.
Dit zijn fotos van planten in het wild, alleen 2 fotos met grote rhododendrons zijn gemaakt in de tuinen van een kasteel bij Killarney. Als je in de buurt ben moet je zeker een bezoek brengen aan dat kasteel met de prachtige tuinen. Wij waren er precies op tijd voor de bloei van de rhododendrons. Dat maken die tuinen nog mooier. We zaten tijdens een wandeling nog ergens een broodje te eten toen een gezellig "red chestje" bij ons kwam zitten en zich makkelijk liet fotograferen.
Hier 2 fotos uit Cong en een zonsondergang (die op vakantie altijd mooier lijken dan thuis) in Westport. Cong is een klein dorpje met een schitterende omgeving tussen 2 grote meren. Door Cong stroomt een rivier die vol zalm en forel zit, en tussen het riet zitten snoeken te wachten tot hun eten voorbij zwemt.
Dit was de camper waarmee
we op pad waren.

In Cong waren we op bezoek bij 'Ashfort Castle' met een golfbaan in de tuin. Het wordt nu gebruikt als een hotel. Op het parkeerterrein stonden veel dure en nog duurdere autos. Er worden hier ook door beroemdheden bruiloften en partijen gegeven. We dachten even een kopje koffie te drinken binnen maar kwamen er niet in.

Hiernaast staat Hanny naast een standbeeld, de vrouw keek over de oceaan naar de vissersmannen die op zee waren, Hanny vroeg aan haar of ze wilde synchroon-dansen.

In Ierland kan je verschillende dingen erg goed doen, zie fotos boven!
Bij elk dorp heb je wel een golfbaan, bij elke stad heb je er meerdere. Wat wij deden waren zogenaamde 'pitts 'n putt'. Banen van 50 tot 150 meter, net groot genoeg voor ons. Het is wel een hele leuke sport om te doen. Lekker een stuk wandelen door een mooi gebied en af en toe tegen die bal aan rossen. Mijn 2e grote hobby is Guinness drinken, en waar kan dat beter als in het land waar het gebrouwen wordt. We zijn ook nog in de Guinness brouwerij geweest. Het is de grootste brouwerij ter wereld. Hier heeft Hanny zelfs een Guinness genomen (hij was gratis).
Hier wat fotos onderweg genomen, vooral die foto met die boot vind ikzelf erg geslaagd. Op deze plek liepen we langs en zagen we tientallen zalmen zwemmen terug naar zee. Ik dus gelijk mijn hengel pakken, maar na een half uur vlak langs de zalmen te hebben gevist wederom niks gevangen. Maar ik blijf het proberen en ik heb er nog steeds de grootste lol in.
Het avondeten, we konden bijna iedere avond buiten eten, maar we hadden geen stoeltjes gekregen bij onze camper. En om die picknickbank op ons dak te binden vonden we wat overdreven.

In Westport ligt Crough Patrick, de heilige berg van Ierland van hun Heilige St. Patrick. Elk jaar beklimmen honderden pelgrims de berg blootvoets. Ik liep hem op mijn bergschoenen en had het zwaar zat, de hele berg lag vol met losse stenen, wat het lopen niet gemakkelijker maakte. Ik vond het trouwens toch knap hoeveel oudere en veel te zware mensen boven kwamen. Maar bovenop was het uitzicht over Clew Bay prachtig. Hanny was gezellig beneden gebleven, ze kan niet genieten van alleen maar klimmen en daarna alleen maar dalen. De Heilige St. Patrick waakt altijd over Clew Bay. Hier staat ook een standbeeld van hem voor de berg.Clew Bay ligt vol met eilanden en van bovenaf is dat een fantastisch gezicht, die dag was het kraakhelder, zoals bijna onze hele vakantie in Ierland.

Dit is alvast een mooi vooruitzicht!
Want wij zitten volgend jaar in Ierland